Eerste indrukken - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jan - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jan - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: janmartijn

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Juli 2010 | Georgië, Tbilisi

Dinsdag 27/7
De eerste dag dat we in Tbilisi zijn. Tegen de middag gaan de stad in. Ons appartement bevindt zich vlak achter het Tbilisi Concert Hall en Rustavelis gamziri (laan). Deze Rustavelis gamziri is een brede, maar vooral ook lange laan met zeker drie rijbanen in beide richtingen. Langs deze laan staat onder meer het parlementsgebouw. Aan het einde (of begin, hangt er van af waar je begint) van deze laan richting de Mtkvari rivier ligt het oude centrum, Kala.

Van balkon naar balkon
Als je oog hebt voor schoonheid, dan zie je de potentie die het oude centrum heeft. De oriëntaalse balkons op de eerste en tweede etage van veel oude vervallen huizen geven blijk van een oude glorie. Sommige zijn opgetrokken van gietijzer, andere van uitsluitend hout en je ziet zowel open balkon alsook met glas afgesloten balkons. Iemand met oog voor schoonheid en een flinke zak met geld kan hier een gewilde verblijfsplaats voor Nederlandse en Scandinavische toeristen van maken :)
In het oude Tbilisi ligt de Shardeni: een stratencomplex met mondaine, trendy en arty clubs, restaurantjes, terrasjes en winkeltjes. Een deel van ons verblijf in Georgië gaat zich waarschijnlijk hier afspelen ;)

Woensdag 28/7
Holy Cross
De jongeman, die ons met zijn auto van het vliegveld heeft afgehaald, pikt ons aan het eind van de middag op vanaf Erekle II Street. Hij en de vriend van Daniël zijn ‘onderbroekvrienden’ een Georgische uitdrukking voor iemand die zij vanaf hun vroege jeugd al kennen. Nadat we de stad zijn uitgereden gaan we richting Mtskheta. We rijden een berg op en komen uiteindelijk aan bij de oude Jvari (Heilige Kruis) kerk. Deze kerk torent uit boven de voormalige hoofdstad van Georgië, Mtskheta. Het is een belangrijke religieuze plek voor alle Georgiërs. De kerk is gebouwd in de nabijheid van het samenkomen van 2 rivieren, de Aragvi en de Mtkvari. Rondom de kerk zijn in een aantal bomen stukjes stof aan takken geknopt. En het is zichtbaar een belangrijke plek. Het is een komen en gaan van mensen. Niet alleen de kerk is van buiten meer dan het bekijken waard, ook het uitzicht vanaf hier is indrukwekkend.

Lord of the Woods
Na het bezoek aan Jvari wordt het tijd om een hapje te gaan eten. De chauffeur brengt ons op een voor iedereen onbekende plek, ook voor de Georgiërs onder ons. We werden meegenomen naar het best bewaarde geheim van Georgië. Wauw! Een locatie uit het vierde en nog te filmen deel van de film Lord of the Rings. Vanaf de weg gaan we een poort door en het bos in, een trap leidt naar beneden en in het bos klinken de stemmen van mensen, schijnen talloze lampjes en klinkt Georgische traditionele muziek. Dieper en dieper dalen we af. In dit magische oord lopen allerlei paden langs plekken waar telkens een tafel staat met daarom heen 2 banken. Deze zitplekken bieden ruimte aan wisselende aantallen mensen. Het is een restaurant midden in een heuvelachtig bos met erdoorheen een bergstroompje dat uitmondt in de snelstromende rivier. Er lijken vrijwel geen toeristen te komen, aangezien de menukaart geheel in het Georgische is opgemaakt. Al heel snel na het opnemen van onze bestelling kwamen de lekkerste gerechten op tafel. Kalfsvlees, champignons, kaassoorten, verschillende broden en groentegerechten, diverse dranken waaronder een volle rode Georgische wijn.
“Armazi, God of gods, the great God, Conqueror of the World, Lighter of the sun, Bringer of Rain, who causes the fruit of the earth to grow.” :)

Domper
Aan het eind van de avond drinken we nog een drankje in Erekle II Street. De chauffeur wil iedereen thuis afzetten, maar we worden bij het eerste huis aangehouden door de politie. Hij moet blazen en het is raak, of beter gezegd mis. Hij heeft slechts 1 bier op, maar hij heeft weinig gegeten. De jongen mag niet verder rijden en hij belt een goede vriend van hem, die het stuur overneemt. De boete bedraagt 150 lari, maar die wordt pas officieel nadat hij in het ziekenhuis een tweede test heeft gedaan. Later die nacht volgt een smsje met de mededeling dat hij geen boete krijgt; het ziekenhuis constateert geen dronkenschap. :) Tja, dat hadden wij ze ook al verteld. LOL

• 31 Juli 2010 - 21:18

Vivian:

Ik mag toch hopen dat jullie foto's hebben gemaakt van "THE lord of THE rings"...... Het klinkt zo mooi, zoals jullie het beschreven hebben, daar wil ik bewijs van! Xx

• 31 Juli 2010 - 23:11

MaQran:

hehehe, geloof ons maar. we mogen helaas maar 10 foto's uploaden. tzt gaat r weer wat af en dan komt de rest ;). Kusjes uit een heet Tbilisi..... 39 graden :s

• 01 Augustus 2010 - 09:12

Vivian:

Laat die foto's maar staan, jullie krijgen extra foto ruimte van ons kado!
    Xx.

• 01 Augustus 2010 - 12:09

Vivian:

Nou kom maar op met die mooie plaatjes, jullie kunnen er nu 100 kwijt!!
    Liefs Olfert, Vivian en Noa!

• 02 Augustus 2010 - 09:58

Pappa Piet:

lijkt me een heel mooi land en ook gezellg vooral dat restaurant daar zou ik best bij willen zijn.groetjes doej

• 02 Augustus 2010 - 19:39

Panda:

Georgie klinkt als een sprookje!

Je kan trouwens altijd nog een carriere beginnen als de nieuwe Michael Palin.

Hebben ze daar trouwens ook panda's?

• 07 Augustus 2010 - 21:52

MaQran:

Vivi, Ollie en Noa, thnx voor de fotogift. We gaan het optimaal gebruiken ;). We lopen zooooo achter met verslaglegging :p, maar foto's meer dan genoeg! Dikke kus van de ooms Jan en Amar