Reis en aankomst - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jan - WaarBenJij.nu Reis en aankomst - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jan - WaarBenJij.nu

Reis en aankomst

Door: janmartijn

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Juli 2010 | Georgië, Tbilisi

Reis naar Georgië:

Hectisch begin
De reis verliep niet zoals gepland :-( Reden: overvracht en een laptop die 5 kilo te zwaar was. Eén koffertje handbagage maar in een kluis op Schiphol opgeborgen. Nu lukte het inchecken wel, alle bagage was redelijk op gewicht en de laptop voor Georgië achterop de rug verstopt.
Eenmaal door de douane was er echt geen tijd meer op nog wat inkopen te doen voor de Georgische kennissen die we zouden ontmoeten en maken. Vlug, vlug, nog wat alcohol voor die ene man en snellend naar de gate.

Laptop nummer drie
Verwarring bij de gate. De laptop had zich vermenigvuldigd. Er lagen ineens 2 in het bakje bij de controle. Had ze er 2 meegegeven?! De tas ging niet eens meer dicht!Met alle geweld probeerden we die tas dicht te krijgen. Uiteindelijk kwamen de eigenaar en de gate-controleur naar ons toe. Is die eigenlijk wel van jullie? Oeps, moet je ook maar geen tassen meenemen, waarvan je de inhoud niet heel goed kent! :s. shame shame shame ;-)

Vlucht & aankomst
De vliegreis zelf verliep voorspoedig. Voldoende zitplek, met z’n tweeën op een rij van drie stoelen. We kregen een Georgische maaltijd (kotleti met rijst), die goed smaakte onder het genot van een halve liter bier, het was 11:45 (hik) uur.
Eenmaal uit het vliegtuig kwamen we voor de paspoortcontrole en mijn gevoel zei me om mijn reisgenoot voor te laten gaan. Hij kwam de controle door, maar de dame achter de balie had toch wel wat vragen bij de herkomst van deze passagier, in het bijzonder zijn geboorteland, Suriname. Waar lag dat dan wel?
Nadat we beiden de controle hadden gepasseerd en onze bagage van de band hadden gehaald, gingen we de aankomsthal binnen. Achter de hekken stonden ze rijen dik, allemaal Georgiërs, mannen, vrouwen en kinderen, in afwachting van familie, geliefden, vrienden, bekenden en (buitenlandse) zakenrelaties. Ergens achterin stond de goede bekende van mijn reisgenoot. Ik zag hem als eerste. Hij verwelkomde ons hartelijk, waarbij mijn reisgenoot en hij elkaar op Georgische wijze begroetten. De jongeman was niet alleen, hij had een vriend van hem meegenomen, de chauffeur, met een dikke Mercedes :p

Vlucht door Tbilisi
Nadat we onze bagage in de auto hadden gestopt stapten wij alle vier in. Ik zat voorin naast de chauffeur. De andere twee kropen achterin. Al vanaf de parkeerplaats zat de vaart er goed in. De Mercedes scheurde de parkeerplaats af en na de slagboom ging het nog harder :s. Er wordt bijvoorbeeld in het verkeer ook over rechts ingehaald en op een weg met 3 rijstroken passen makkelijk 5 auto’s naast elkaar. Oplossing voor het fileprobleem? ;-) Op een driebaansweg waarop men minstens 100 kilometer per uur rijdt, steken voetgangers onverschrokken over.

Stad van 2 miljoen
Het landschap ziet er droog uit en het is erg warm, maar de warmte is niet zo klam zoals die in Nederland kan zijn op een tropische dag. Langs de kant van de weg van het vliegveld naar de hoofdstad Tbilisi staan grote reclameborden. Hoe dichter we bij de stad komen, hoe meer bebouwing en ook veel projecten in aanbouw, met begeleidende billboards. Dan duiken kleine stalletjes op, waar groenten en fruit worden verkocht en in de stad is veel verkeer met onder meer gele stadsbussen (lijkend op de oude WZH-bussen in Den Haag en omgeving). De bebouwing wordt sterker en groter en de straten worden drukke brede lanen met op sommige plekken veel grote bomen langs oude statige huizen in verval. De brede lanen op onze rit door de stad komen uit op immens grote pleinen, veelal met een monument op het midden en aan de randen een belangrijk nationaal of cultureel gebouw,zoals het stadhuis, het parlement en muziektheater.

Hartelijk ontvangen
Na een tijdje schiet de auto de brede laan waar we op rijden af, een smallere straat in, waarachter zich ons appartement moet bevinden. We slaan nog een paar keer naar links of rechts en aan de achterzijde van een huizenblok rijden we een binnenplaatsje op. De auto stopt, we zijn er. Eenmaal uitgestapt komt de verloofde van de jongeman op mijn reisgenoot afgesneld, ze kust hem (hij dringt aan op 3 kusjes, wat typisch Nederlands is en zeker niet Georgisch) en ik krijg 1 kusje. Ik heb haar 1 keer eerder ontmoet toen zij voor een bezoek in Nederland was. We laden de auto uit en nemen afscheid van de chauffeur.
Via een klein trapje, slechts een paar treden komen we op een platje waar we de linker deur binnengaan. Op het platje liggen zeker wel 3 dunne poesjes en zij zijn zichtbaar niet de enige 3 katten in de buurt. Nadat ik later nog eens buiten heb gestaan kom ik voor nu op toch wel 8 katten. Direct voorbij de voordeur kom je eerst in het keukentje. De oma van de jongeman is samen met zijn verloofde aan het koken. Het ruikt heerlijk. Er volgt een korte begroeting, waarna we onder begeleiding van de jongeman worden meegenomen naar de woonkamer. Een zeer ruime kamer met een plafond van wel bijna 4 meter hoog staan enkel een bankstel, 2 fauteuils, een salontafel (op een kleed), een eettafel met 2 stoelen en een televisie. En een slaapkamer ensuite, met een twijfelaar, een kledingkast en een extra bed.

Tafeltje dekje
Vanuit de keuken komt zo af en toe het verloofde meisje de woonkamer binnen, de deur tussen de keuken en de woonkamer wordt zoveel mogelijk dichtgehouden. We krijgen wat fris te drinken in grote glazen en vertellen over onze reis. Al snel blijkt dat we met veel goede zorgen worden ontvangen. De verloofde begint de tafel in te richten voor al dat lekkers dat zij en haar schoonoma al vele uren aan het bereiden zijn. Van de jongeman horen wij dat zij vanuit het huis van zijn oma spullen hebben meegenomen naar dit appartement, omdat veel spullen zoals borden, pannen, schalen en werkend oventje ontbraken. Voordat we aan tafel gaan krijgen we alvast wat te eten. Gevuld brood met bruine bonen (lobiani). Het smaakt heerlijk. Ondertussen raakt de eettafel rijker en rijker gedekt. Om een ieder een plek aan tafel te geven worden 2 krukjes uit de keuken gehaald en 1 fauteuil aangeschoven. De jongeman en zijn verloofde, mijn reisgenoot en ik zitten aan een rijk gedekte tafel. Op tafel staan onder meer aardappelsalade, 2 soorten kipgerechten, ovenbrood gevuld met kaas (khachapuri), gevulde aubergines, komkommersalade, brood en verschillende flessen drinken. Uiteindelijk schuift oma ook aan, nadat ze zich opgefrist en verkleed had. We spraken onze waardering uit voor alle lekkernijen en voelde ons een beetje overweldigd door alle zorg. Wat kunnen we hier tegenover stellen? Door alle perikelen op Schiphol hadden we slechts 2 flessen Sambuca kunnen meenemen (voor opa, die we later zullen ontmoeten). Nu hadden we alleen de 2 Leidse komijnekazen en een blikje Goudse stroopwafels.

Indrukken
Na het avondeten kregen we als nagerecht een zoete rode watermeloen. Ondertussen was het jongere zusje van de jongeman gekomen. Zij kende mijn reisgenoot alleen van de verhalen van haar broer en contact via facebook. Maar het leek alsof zij elkaar kenden, een verhaal komt hier tot leven.
Zoals de maaltijd door oma en verloofde werd gemaakt, zo werd ook de keuken na het eten opgeruimd door de vrouwen in het huis. Ik voelde me ietwat bezwaard door alle vrouwelijke zorg, maar ik bleef op mijn stoel zitten.
Het Georgische gezelschap vertrok per taxi naar huis, in het bezit van 2 tassen keukengerei (een derde tas is hier vergeten achtergebleven). Nadat ze waren vertrokken hebben we elk een douche genomen en hebben nog even de eerste indrukken met elkaar uitgewisseld. Ik ben in Georgië ;-)

Goodmorning Georgia
Het is heel lang warm gebleven en eigenlijk nooit afgekoeld. Om half tien morgens is het al 20 graden, waarschijnlijk is het in huis een paar graden warmer. Dekens heb ik niet nodig gehad vannacht, zelfs een laken was al te veel. Het raam in de slaapkamer heb ik opgelaten, maar er staat geen wind. Wel hoor ik alle geluiden van het leven om ons heen, een auto die geparkeerd wordt op een onverharde weg, een eenzame hond of een buurvrouw boven mij die laat thuiskomt. Het zijn geluiden die horen bij deze plek.
In slaap vallen ondanks de moeheid is ruimschoots aanwezig is,slaap ik kort en onrustig. Ik blijf alert op geluiden die zouden kunnen duiden op ongewenste bezoekers. Na een warme nacht sta ik om 9 uur (lokale tijd) op en werk mijn eerste indrukken op de laptop uit. Mijn reisgenoot zal zo ook wel wakker worden als hij uitgeslapen is of anders wel van de warmte. Ik ga maar eens wat twee bakkies koffie te zetten.



  • 28 Juli 2010 - 10:49

    Vivian:

    Wat leuk te lezen dat jullie zo hartelijk ontvangen zijn!

  • 28 Juli 2010 - 12:57

    Sabrina:

    Leuk om te lezen en dit is nog maar het begin. Heel veel plezier!

  • 28 Juli 2010 - 17:25

    Didie Yvonne Sansaar:

    heel leuk en gastvrij
    lijkt op surinaamse ontvangst, ook de geluiden buiten

    veel plezier

  • 28 Juli 2010 - 17:42

    Cor Pors:

    Geweldige ontvangst; sfeervol.
    Leuk om te volgen.

  • 28 Juli 2010 - 17:55

    Asha:

    leuk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden .doe ze maar de hartelijke groeten

  • 28 Juli 2010 - 23:36

    Desi:

    Geweldig ontvangst!ik volg jullie ook ,hoor,groetjes enjoy

  • 29 Juli 2010 - 08:20

    Jennifer:

    Leuk hoor. Wat een gastvrije mensen. En dat eten oh nee wat lekker.
    Ik wens jullie prettige vakantie geniet ze. Misschien ook iets voor mij!!!!! laat ik julli weten

  • 29 Juli 2010 - 09:51

    Farina:

    leukk..!!! ik hou jullie op de hoogte =D ..have fun & geniet ervan ..!

  • 30 Juli 2010 - 12:37

    Mitra:

    Leuk reisverslag en "watertandende" foto's

  • 31 Juli 2010 - 14:12

    Mama/fried/oma:

    ik vind het geweldig leuk om dit te lezen.
    Hoop nog meer van jullie verhalen te krijgen.

  • 31 Juli 2010 - 23:07

    MaQran:

    allemaal bedankt voor de leuke reacties ;) we genieten met volle teugen letterlijk en figuurlijk :p). magisch, mysterieus, intrigerend en heerlijk land!

  • 01 Augustus 2010 - 23:52

    AashiQ:

    Wat een mooie foto's!

    drink met mate he :-)

    wil graag meer horen/zien van jullie reis.

    groeten van mij daar.
    x


  • 03 Augustus 2010 - 17:55

    Geeta:

    Vooral met volle teugen blijven genieten.Jullie moeten een paar poesjes mee naar huis nemen!Nog heel veel plezier!
    Met vriendelijke groet,
    Geeta

  • 05 Augustus 2010 - 19:48

    Geeta:

    Ja jullie kunnen dan wel helemaal opgaan in het genieten enz. enz.Maar de komst van Krabzilla heb je toch mooi even gemist.Ik weet zeker dat ze jullie nieuwe beste vriendin wordt.Ze woont op Scheveningen.Ze staan voor haar in de rij.Ze is innemend en intrigerend,en de grootste krab ooit.Ze is 40 jaar,en ze gaat ook binnenkort naar Belgie.Ik ben al puja gaan doen bij haar!Morgenochtend gaan wij ook een week naar Belgie.
    Ik wens je nog een hele leuke tijd.Misschien kan je Krabzilla googlen.Ik weet zeker dat jullie ook meteen verkocht zijn.
    Heel veel groetjes van,
    Geeta xxx

  • 07 Augustus 2010 - 07:17

    MaQran:

    Krabzilla? Ik kom alleen mn bed uit als ze Krabbilla zou heten :p, Fijne vakantie Geeta! XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Georgië, Tbilisi

In Georgië

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2010

Into the Georgian hearts

19 Augustus 2010

Adzjarië

10 Augustus 2010

Into the Georgian soul

08 Augustus 2010

Into the Georgian mind

04 Augustus 2010

Kennis en kennissen
Jan

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 27673

Voorgaande reizen:

26 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

In Georgië

Landen bezocht: